Tuesday, April 14, 2009

'Kotak radioaktif.'


Sedang saya melayari internet di pagi yang mendung ni,terlintas difikiran satu perkara yang menyesakkan dada.Sifu sedang berborak dengan kawannya(tentu pasal memancing) menggunakan telefon bimbit.Along,angah dan abang cik sedang bergumbira dengan PS depan tv.Cuma sibongsu sedang tidur dalam bilik.Pernah tak kita terfikir berapa banyak alatan di sekeliling kita yang sedang dan sentiasa mengeluarkan gelombang radioaktif?Komputer,telefon bimbit,mikrowave...,saya tak pasti samada tv dan radio pun termasuk dalam senarai.Dalam sebuah rumah tentu ada lebih dari satu telefon bimbit mungkin juga lebih dari satu komputer.Agaknya pernah tak kita renungkan berapa banyak yang dah terserap kedalam tisu-tisu badan kita?Eee..ngerinya!Apa kesannya pada badan kita?Apa lagi kalau bukan kanser!!!Bahkan kesannya lebih teruk pada bayi atau anak-anak kecil kita.Saya pernah ditegur oleh seorang doktor semasa melahirkan Ihsan(anak yang bongsu),supaya menjauhkan telefon bimbit dari bayi saya .Katanya,'cukuplah orang dewasa saja yang dapat barah otak'.Kecut perut saya mendengarnya.Sebelum ni saya dan sifu menggunakan telefon bimbit sebagai jam loceng kami,jadi tentunya kami letakkan dekat dengan kepala semasa tidur.Tapi sekarang kami letakkannya jauh sedikit.Pernah saya terbaca, jika suatu alatan itu di'offkan',gelombang radoaktif itu masih ada di tempat itu untuk tempoh tertentu.Dizaman yang serba canggih ni tak ada ke saintis yang dapat mencapai kemajuan teknologi tanpa memudaratkan manusia?Emmmm...apalagi yang kita boleh buat..sememangnya alatan yang beradioaktif tu sangat membantu dalam kehidupan .Cuma Allah sajalah tempat kita meminta perlindungan dan kepada Dialah saja kita mengharap agar kita dan orang yang kita sayangi terselamat darinya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...