Friday, April 17, 2009

Secantik bintang di langit..


Suka menghias rumah?
Boleh kata semua orang perempuan suka menghias rumah.Kalau boleh semua sudut dalam rumah tu mesti kemas,bersih,wangi dan dihias dengan bunga.Barulah boleh jadi rumahku syurgaku.

Tapi kalau orang lelaki tu lain sikit,asalkan ada rumah dah ok pada diorang...kemas tak kemas cerita lain.Ada juga orang lelaki yang lebih cerewet menghias rumah dari orang perempuan.Emm..macam-macamkan.Dalam keluarga saya,saya ni kaum minoriti.Yang lain tu semua jenis yang tak kisah dengan bab-bab menghias ni.Kalau dalam senarai perbelanjaan rumah,perkara dekorasi rumah ni adalah yang paling bawah sekali.Memanglah,ia hanya perkara yang menjadi kehendak bukan keperluan.Lain pula kalau ikut senarai peribadi saya,dekorasi ni diantara yang teratas.Macamanapun semuanya bergantung pada bajet.

Dalam sibuk-sibuk berangan nak menghias rumah,kita tak sedarkan selain dari kita sendiri yang puas melihatnya,kita tetap mau berkongsi dengan orang lain suasana rumah yang dah terhias indah.Kalau tak,nanti syok sendiri pulak.Ada satu tips yang saya nak kongsikan disini.Bukannya tips biasa-biasa.Saya dapat tau tentang tips ni dari sebuah buku bertajuk Isteri idaman yang menyejukkan hati suami.Kata penulisnya,selain dari menghias rumah seperti yang biasa kita buat,ada satu lagi hiasan yang patut kita tambah dirumah kita.Iaitu mengalunkan bacaan ayat-ayat suci Al Quran.Sebabnya bila kita mengalunkan ayat-ayat suci Al Quran,rumah kita akan bercahaya seperti bersinarnya bintang yang kita lihat dilangit.Jadi hiasan rumah kita bukan saja boleh dikongsi dengan makhluk dibumi bahkan dengan 'mereka-mereka yang berada di atas sana'.Perkara ni dah lama dalam pengetahuan saya tapi tak pernah saya 'relate'kan dengan menghias rumah.

Apalagi wahai para isteri,mulai hari ini janganlah kita ketinggalan membaca Al Quran agar rumah kita nanti secantik bintang di langit..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...