Saturday, August 29, 2009

TAPISAN AMALAN SEORANG HAMBA SEBELUM DITERIMA OLEH ALLAH.



Khalid bin Ma'dan meminta kepada Muaz supaya menceritakan kepadanya sebuah hadis yang pernah didengarnya daripada Rasulullah s.a.w.

Muaz berkata, aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda kepadaku. Wahai Muaz, sebenarnya aku ingin menceritakan kepada kamu sebuah hadis. Jika kamu mampu memeliharanya pasti ia akan memberi manfaat kepada engkau disisi ALLAH tetapi jika engkau mensia-siakan dan tidak memeliharanya, maka akan terputus hujjahmu di hadapan ALLAH di hari kiamat nanti.


"Wahai Muaz, ALLAH telah menjadikan tujuh malaikat sebelum dijadikan tujuh petala langit dan bumi dan ditentukan pada setiap langit, satu malaikat untuk menjaga pintu langit tersebut.

Malaikat Hafazah membawa amalan seorang hamba yang dilakukanmulai pagi sampai ke petang yang mempunyai nur seperti cahaya matahari. Apabila sampai ke langit pertama, malaikat yang menjaga langit pertama berkata; "Pukulkan amalan ini kemukanya. Akulah yang menjaga Ghiibah (mengumpat). ALLAH telah memerintahkan aku supaya tidak membenarkan amalan orang yang mengumpat orang lain melalui aku intuk naik ke atas."

Malaikat Hafazah membawa amalan seorang hamba yang disangka sangat baik dan banyak. Malaikat itu berjaya melepasi langit pertama kerana tiada Ghiibah, sampai ke langit kedua.
Malaikat yang menjaga langit kedua berkata; " Balingkan amalan ini ke muka orang yang mengerjakannya kerana dia melakukannya untuk mendapat keuntungan dunia dan suka membesarkan diri di majlis orang ramai."

Malaikat Hafazah membawa amalan seorang hamba yang penuh dengan sinaran dan cahaya daripada pahala sedekah, sembahyang dan puasa dan merasa hairan melihat keindahan amalan tersebut dan melintasi langit pertama dan kedua. Apabila sampai sampai ke langit ketiga, malaikat yang menjaga langit ketiga memerintahkan supaya dan membalingkan amalan tersebut ke muka pengamalnya kerana pelakunya Takkabbur dan suka membesarkan diri.

Malaikat Hafazah membawa amalan sorang hamba bersinar seperti bintang dilangit, tasbih , sembahyang, puasa, haji dan umrah dan berjaya sampai ke langit ke empat. Beliau diperintahkan berhenti dan mebalingkan kemuka, kebelakang dan perut pengamalnya kerana pengamalnya melakukan dengan dorongan perasaan Ujub terhadap diri sendiri.

Malaikat Hafazah membawa amalan seorang hamba dan berjaya sampai ke pintu langit yang ke lima. Amalannya seperti mengarak pengantin kerana berseri-seri tetapi malaikat yang menjaga langit ke lima memerintahkan supaya dibaling ke muka pengamalnya kerana ia sangat Hasad terhadap orang lain yang melakukan sebarang kelebihan darinya.

Malaikat Hafazah membawa amalan seorang hamba bercahaya seperti cahaya bulan purnama daripada sembahyang, zakat haji, umrah, jihad dan puasa sampai langit ke enam. Tetapi diperintahkan kepada malaikat Hafazah membalingkan ke muka pengamalnya kerana tidak belas kasihan pada hamba Allah yang ditimpa bala' dan kesusahan dan merasa gembira dengan bencana tersebut.

Malaikat Hafazah membawa amalan seorang hamba, seperti sembahyang puasa, nafkah, jihat dan wara'. Amalan zikirnya seperti bunyi lebah dan bercahaya seperti cahaya matahari dan naik bersertanya tiga ribu malaikat dan berjaya sampai langit ke tujuh, tetapi diperintahkan pukul ke muka pengamalnya dan seluruh anggota badannya kerana pengamalnya beramal bukan mencari ridho Allah tetapi kerana ria' dan supaya namanya disebut-sebut dan masyhur.

Kemudian Malaikat Hafazah membawa sembahyang, zakat, puasa, haji, umrah. akhlak mulia, banyak berdiam diri dan banyak berzikir. Amalan tersebut diusung oleh para Malaikat yang menjaya tujuh petala langit dan melepasi segala halangan dan berhenti di hadapan Allah. Lalu Allah berfirman, kamu adalah bertugas menjaga amalan hamba ini tapi aku lebih mengetahui segala isihatinya. Dia sebenarnya tidak menghendaki akan aku dalam amalan tersebut dan menghendaki sesuatu yang lain daripada Aku.. maka Aku turunkan laknat Ku keatasnya, lalu dijawab oleh Malaikat, keatas laknat Mu dan laknat kami.

Mendengar yang demikian Muaz menangis dan berkata Engkau adalah rasul sedangkan aku adalah hamba biasa bukan rasul, bagaimana aku dapat selamat dan sejahtera.
Rasul manjawab.
-Hendaklah kau ikut aku walaupun dengan sedikit amalan.
-Jaga lidahmu dari mencela saudaramu yang membaca Al Quran (golongan ulama').
-Pertanggungkanlah segala dosamu keatasmu.
-Jangan menganggap dirimu bersih.
-Jangan mencela orang lain dan memuji dirimu dihadapan mereka.
-Jangan campur urusan dunia dalam urusan akhirat.
-Jangan engkau menyombong diri dalam majlismu nanti orang akan takut kepada mu kerana kejahatanmu.
-Jangan kau berbisik kepada seseorang sedangkan seorang lagi ada di sisimu.
-Jangan kau membesar diri maka akan terputus daripadamu segala kebaikan dunia dan akhirat.

Muaz bertanya siapakah orang yang mampu melaksanakan perkara yang tuan sebut dan siapakah yang akan selamat daripada seksa itu. Rasul menjawab, sebenarnya mudah bagi orang yang dimudahkan oleh Allah.

Petikan dari Kitab Bidayatul Hidayah
Karangan Imam Al Ghazali.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...