Monday, June 15, 2009

Along berkarya lagi.


Agak lama tak meng'up date' blog ni. Masa yang selalunya saya peruntukkan untuk ber'blog' habis digunakan untuk melengkapkan blog anak-anak yang masing-masing dah ada cita rasa sendiri.

Bila Along ada, Angah pun nak juga. Begitulah sebaliknya... Habis tu bila pula ibunya nak buat 'entri'?

Cuti sekolah yang lepas Along tak berkesempatan nak melukis sangat. Cuma ada dua lukisan yang dihasilkannya. Maklum, seminggu berziarah. Tinggal seminggu lagi sibuk mencari idea untuk buat entri di blognya. Gambar yang saya dah simpan untuk buat entri pun dah digunakannya untuk blog. Tinggallah gambar yang lebih-lebih untuk saya...

Gambar diatas Along bersama dengan dua lukisan terbarunya. Along memang suka melukis sejak dari kecil. Masa kecil , gambar' super hero' lah yang jadi pilihan. Bila dah besar ni, watak-watak dalam filem kegemarannya pula menjadi sumber idea. Along ni kalau dah melukis, tak 'gheti' nak simpan. Kalau lukisannya tu menjadi, kadang-kadang dijualnya pada kawan-kawan. Tak tau la berapa sen... Ada pulak yang nak membelinya tu...!

Tapi kalau dia tak 'bekenan', hmmm.... dibiarkan aje. Inilah rezeki si Angah. Lukisan yang tak menjadi pada Along, pada Angah dah cukup elok untuk di tokok tambah dengan orang lidi dan dibuat ceritanya sendiri. Kadang-kadang geli hati tengok perangai budak-budak ni.

Tapi kalau Ammar pulak yang jumpa bukan main bangga lagi, Ammar pun suka melukis tapi dia rasa lukisan nya tak cukup cantik. Jadi kalau dapat menokok tambah lukisan Along pun dah rasa bagus.... he..he...

Ada juga yang sempat saya selamatkan dan disimpan untuk kenang-kenangan. Saya kata pada Along, ibu nak tunjukkan pada anak-anak Along nanti kalau panjang umur. Dia cuma tersenyum... (tak fahamle tu).

5 comments:

  1. Salam puan Ummuafiq. Wah, blog ni penuh info. Cantiknya lukisan along. Berapa usianya? Anak sulung saya, Muhammad Al-Fateh, 7 tahun. Juga pandai dan suka melukis. Dia lebih suka melukis dari buat kerja rumah. Biasanya kalau saya suruh buat kerja rumah, dia akan siapkan lukisan dulu.. kerja rumah kemudian. :) kids!

    ReplyDelete
  2. Salam taaruf ummi chan,Along dah 11 tahun.Memanglah, kalau dah jadi minat dia
    itulah yang dibuatnya dulu. Along pun macam tu.
    Kena selalu diingatkan.Maklum, UPSR dah dekat.

    ReplyDelete
  3. Anak akak ada juga yang macam tu, yg tunjuk kat kawan dan kawan beli pun pernah..hehe, kadang2 rasa malu gak bila ingat2..
    Dah besar berhenti pulak, tak ambil arkitek, ambil subjek lain..

    ReplyDelete
  4. anak K.wan yg sulung afiq tu ke? Dia ambil subjek apa?

    ReplyDelete
  5. kalau anak dah minat elok akak rangsang kan ..beso sok bleh jadi pelukis...zaman gawat pekerjaan ni kan..bole kaya tuu...mcm suami saya dulu2 pun pelukis bila juai tu bleh dapat beribu satu lukisan! la ni dak la dah bila bertembung kepentingan agama kenalah agama didulukan...jd hobi jela...anak2 saya memg sediakan satu rim kertas setiap bulan tuk depa conteng...selamat dinding umah hihi...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...