Monday, May 4, 2009

Panas, panas,....


Malam ni angah pulak tumbang, badannya panas. Terbaring lesu di atas sofa. Ini bermakna dah ada tiga orang yang demam di dalam jagaan saya. Dah boleh jadi wad sementara rumah saya ni.

Mungkin kerana cuaca panas, anak-anak kecil mudah terkena tempiasnya. Jiran-jiran, rakan-rakan kerja sifu pun mengadu yang ahli keluarga mereka ramai yang dah terbaring demam.

Saya paling simpati dengan Ihsan, maklumlah dia masih kecil. Tak tahu nak mengadu sakit, apatah lagi suhu badannya mencecah 39 darjah celcius. Macam-macam yang terlintas di fikiran, tapi saya cuba tenangkan diri.


Lain pulak halnya dengan Ammar. Demam pun masih boleh melayan video ultraman di You Tube. Saya yang hanya duduk di rumah pun terasa 'birat' dengan bahang matahari, tak taulah bagaimana sifu menanggungnya setiap hari di tapak projeknya.

Sedang dalam kebahangan matahari dan rengekan Ihsan yang demam, saya teringat lirik lagu kumpulan nasyid Nadamurni sempena Ramadhan;


'Ini hanya ujian di dunia, tak sama dengan di akhirat nanti,

Bukan sekadar lapar dahaga tapi siksa pedih yang menanti,

Bersabar dengan ujian di dunia, akan menanti balasan di syurga,

Bersabar dengan ujian di dunia, akan menanti balasan di syurga...'

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...