Wednesday, April 27, 2011

CONTENG - CONTENG SI ALONG.



Saya : "Along, tak ada kerja sekolah ke? Buat apa tu?"
Along : "Sekejaplah ibu... nak conteng - conteng sekejap."

Saya membiarkan Along melepaskan 'gian'nya melukis seperti biasa dengan harapan selepas itu dia akan lebih fokus pada kerja sekolahnya.
Beberapa minit kemudian.

Along : "Nah, ibu."
Saya  : "Em...terima kasih Along."

Along menghulurkan sekeping kertas dengan lukisan berbentuk hati tertera ibu di atasnya. Sejuk hati menerimanya. Terus saya simpan.

Beberapa hari kemudian ketika Along meninjau - ninjau buku latihannya di atas laci saya.

Along : "Eh, ibu simpan lagi kertas ni?"
Saya  : "Mestilah! Anak ibu bagi, mestilah ibu simpan. Semua yang anak - anak ibu bagi, ibu akan simpan sampai bila - bila."

Along tersenyum kecil. Banggalah tu.... Pemberian yang kecil - kecil begitu saya dapat hampir setiap hari terutama dari Ammar. Surat - surat 'cinta' dan lukisan - lukisan kecil, sungguh menghiburkan.... Walaupun kecil tapi nilainya amat besar di hati ibu.
Inilah antara nikmat menjadi seorang ibu kurniaan Allah swt yang perlu kita syukuri setiap detik kehidupan ini.

Andainya mampu ingin saja ibu mendoakan kebahagiaan dunia akhirat untuk Along, Angah, Ammar dan Ihsan  setiap kali menyedut udara di bumi Allah ini. Saya pasti hanya seorang ibu memahami perasaan ini.

Terima kasih Along, Angah, Ammar dan Ihsan kerana menjadi anak - anak yang baik untuk ibu.
Alhamdulillah, terima kasih Tuhan kerana melimpahkan nikmatMu ke atas hambaMu ini.


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...