Thursday, December 23, 2010

BILA TV ROSAK!


"Ibu, kenapa dengan TV kita? "
"Tiba- tiba je terpadam dan terus gelap." Saya dan sifu berpandangan lalu tersenyum.
"Dah rosaklah tu, hari-hari kena dera!" Saya menjawab kemusykilan along... selamba.
"Ala......habisla.... Along dan Angah mengeluh panjang.

Sebenarnya saya pun mengeluh juga, dalam hati. Bila rosak, kena baiki atau silap-silap kena ganti. Minta duit la maknanya tu....
Saya segera ke ruang tamu menjenguk khabar TV, menusuk bau hangit.
"Rasanya, dah arwah TV kita ni." Saya bercakap sendiri.
Sejak hari itu, jadual aktiviti harian anak-anak dirumah berubah mendadak. Tak ada lagi PS 2 dari pagi ke senja. Malam pun sunyi dari Buletin 3, rutin sifu.
Saya? Ada ke tak ada ke TV di rumah, lebih kurang sama je. Jarang sempat tengok TV.

ALLAH maha mengetahui, banyak hikmahnya bila TV rosak.


1. Tolong cuci kereta ayah menjadi satu tugasan yang menyeronokkan!

Alhamdulillah. Kalau dulu, macam-macam alasan yang diberi.









2. Sanggup bangun awal sebab nak lalui pengalaman beri burung makan di waktu pagi. Bagus tu...! Sebelum ni tak 'heran' pun kat burung-burung tu.










3. Ihsan dah tak sunyi dan bosan lagi sebab along dan angah sentiasa ada untuk bermain bersama. Alhamdulillah....











4. Buku komik dan bukan komik dah mula menjadi teman. Sejuk mata ibu....









5. Dan yang paling 'best', dah ada teman berbual di dapur. Taklah sunyi lagi. Along dan Angah dah rajin tolong ibu masak. Alhamdulillah.... Makbul doa ibu!








Harap -harap adalah aktiviti-aktiviti yang akan kekal walaupun TV dah dibaiki. Tapi rasa-rasa
macam nak biarkan aje TV tu rosak. He..he...he....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...