Friday, July 24, 2009

Angah Pencinta Haiwan


Dari luar pagar, saya terpandangkan Angah sedang terbongkok-bongkok di depan deretan kasut di muka pintu. Bercangkung di sebelahnya ialah si abang cik (Ammar). Pelik! Selalunya dua orang ni tak boleh duduk dekat, mesti perang... Apalah yang di buat mereka hingga ralit begitu?
Saya mendekati mereka dari belakang perlahan-lahan. Emm.... Angah, Angah.... Rupa-rupanya Angah sedang memberi makan semut 'peliharaan'nya. Pelik bunyinya kan? Tapi itulah Angah... Kalau boleh semua binatang dalam dunia ni nak di belanya.

Angah memang sukakan binatang sejak dari kecil lagi. Dokumentari tentang binatang adalah program pilihannya dari cerita-cerita lain. Kalau pilih buku pun, tentu pasal binatang.

Angah sebenarnya dah lama mengimpikan untuk memelihara seekor kucing berbulu oren.... nak buat kawan katanya. Memang Angah tak ramai kawan kerana dia tak suka main di luar. Berpanas-panas di luar tu bukan caranya...

Memikirkan hal itu, saya memujuk Sifu agar membenarkan Angah memelihara kura-kura. Lebih selamat, tak berbulu sebab Angah mengalami alahan kulit. Kucing sudah pasti tidak sesuai, fikir saya. Kemudiannya baru saya dapat tahu bahawa kura-kura tidak sesuai dipelihara oleh kanak-kanak bawah 10 tahun. Kena hati-hati dengan kukunya.



Sekarang kura-kura dah tak ada lagi. Dua bulan lepas dah di bebaskan ke dalam tasik berdekatan rumah. Saiznya sudah tidak sesuai dengan rumahnya, dah besarlah tu...

Angah menaruh harapan agar dia dapat bertemu semula dengan kura-kuranya Upin dan Ipin satu hari nanti. Angah sepi lagi. Dia kembali teringatkan LINI, kucing impiannya.

Sabarlah Angah, mungkin bila Angah dah sekolah menengah nanti bolehlah bela kucing.....

2 comments:

  1. Anak yang soleh jiwanya besar. Subhanallah! Abu Hurairah alaf 21 telah lahir!

    ReplyDelete
  2. Amin... moga ia menjadi satu doa untuk Angah...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...