Sunday, June 28, 2009

Aktiviti hujung minggu.


Satu-satunya aktiviti yang boleh menandingi keasyikan bermain PS2 adalah mandi laut. Anak-anak saya tak pernah menolak kalau diajak menghabiskan waktu petang di pantai.
Pantai Tanjung Selangor adalah destinasi kami setiap kali ada kelapangan di hujung minggu. Lebih kurang 15 minit perjalanan dengan kereta, itu adalah pantai terdekat dengan rumah saya.
Menikmati alam semula jadi memang mendamaikan.. Anak-anak akan bermain air sambil berkejaran di pantai. Mereka akan ketawa riang, kadang-kadang menjerit keriangan seperti membebaskan semua tenaga dan tekanan yang terpendam dalam diri mereka.


Saya pula lebih suka memerhatikan gelagat mereka sambil memantau keadaan agar sentiasa terkawal. Cuma risaukan anak-anak terutamanya Along, kalau dah jumpa air 'excited'nya lain macam..


Sambil-sambil jadi pengawal pantai tu seronoknya kalau dapat main layang-layang. Terutama kalau layang-layang yang ekornya panjang ( saya cuba dapatkan juga satu hari nanti, insyaallah..). Bila dinaikkan barulah nampak cantiknya, beralun-alun ditiup angin pantai.

Masalah utama ketika mandi pantai ni ialah apabila tiba masa untuk pulang ke rumah. Emmm.... berkali-kali diajak naik , mereka boleh buat tak tau je.. Tak pun minta tangguh, 10 minit, 5 minit, macam-macam alasan yang keluar.



Sementara menunggu mereka merima hakikat yang mereka terpaksa naik ke darat juga, saya tak melepaskan peluang mengambil gambar matahari petang. Kalau kena gayanya, gambar yang siap nanti akan menjadi gambar seperti matahari sedang terbenam...... cantik!


Bila kereta dah bergerak menuju ke rumah, seronok tengok anak-anak semuanya tenang dan 'relax' je. Tak lah macam kat rumah sebelum datang tadi. Mungkin, itulah hasil dari terapi alam semula jadi, ayat-ayat Allah!

Baru separuh perjalanan mereka dah tertidur di tempat duduk masing-masing. Malam tu aksi -aksi di pantai akan menjadi tajuk perbualan mereka sambil berangan-angan untuk pergi lagi minggu hadapannya.

Emmmm.......insyaallah...!


2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...